Суббота, 25 марта (ст. ст.) 7 апреля 2018 (нов. ст.)

Великая Суббота.
 
 
Преставление свт. Тихона, патриарха Московского и всея России (1925). Прп. Саввы Нового (1948).
 
Иконы Благовещения Божией Матери (XVI).
 
Литургия св. Василия Великого.

Утр. – Благовещения: Лк., 4 зач., I, 39–49, 56.

Великой Субботы: 1 Кор., 133 зач., V, 6–8; Гал., 206 зач., III, 13–14. Мф., 114 зач., XXVII, 62–66.

Лит. – Великой Субботы: Рим., 91 зач., VI, 3–11. Мф., 115 зач., XXVIII, 1–20.

Благовещения: Евр., 306 зач., II, 11–18. Лк., 3 зач., I, 24–38.
 
На трапезе разрешается вино (рыба и елей не разрешаются).

Служба совершается по главе Типикона: «О томже празднице [Благовещения], аще случится в Субботу Великую» (см. Типикон, 26 марта).

На утрене – «Бог Господь», похвалы со стихами 17-й кафизмы, на три статии'. По кафизме – «Ангельский собор». Малая ектения и седальны. Полиелей. Величание праздника: «Архангельский глас вопием Ти, Чистая: Радуйся, Благодатная, Господь с Тобою». Прокимен и Евангелие праздника. Канон праздника и Великой Субботы. На 9-й песни «Честнейшую» не поем, но поем припевы. 1-й припев праздника: «Благовествуй, земле, радость велию, хвалите, небеса, Божию славу». По 9-й песни канона и малой ектении – «Свят Господь Бог наш» и светильны праздника. После пения великого славословия Святая Плащаница обносится вокруг храма с пением погребального «Святый Боже...». Затем «Премудрость, про'сти...», тропарь «Благообразный Иосиф...». Тропарь пророчества. Прокимен, паримия, прокимен, Апостол, аллилуиарий и Евангелие (читаются перед Святой Плащаницей). После Евангелия – ектении: полная сугубая «Рцем вси...» и просительная (с молитвой главопреклонения). Отпуст утрени: «Иже нас ради человеков...». 1-й час.

На изобразительных Блаженны читаются. Литургия св. Василия Великого начинается вечерней. Вход с Евангелием. Прокимна нет, но сразу начинается чтение 15 паримий с пением припевов. Затем малая ектения, возглас «Яко Свят еси...» и далее – литургия. Вместо Трисвятого – «Елицы во Христа крести'стеся...». Прокимен, Апостол, Евангелие и причастен – Великой Субботы и праздника. После Апостола вместо «Аллилуиа» поется «Воскресни', Боже...». Священнослужители в это время переоблачаются в светлые облачения. Вместо Херувимской песни – «Да молчит всякая плоть человеча...». Задостойник «Не рыдай Мене, Мати...» (в храме Благовещения задостойник праздника). Отпуст литургии: «Христос, Истинный Бог наш...». По отпусте поются тропари «Благообразный Иосиф...», «Слава» – «Егда снизшел еси...», «И ныне» – «Мироносицам жена'м...» (гласовым распевом); молитва на благословение хлебов и вина, но без упоминания о пшенице и елее.

Во всех храмах Русской Православной Церкви по окончании Божественной литургии Великой Субботы следует возносить особую молитву «О мире на Святой Земле» (см. в «Богослужебных указаниях»)1.
 
Тропари Великой Субботы, глас 2:

Благообра́зный Ио́сиф,/ с Дре́ва снем Пречи́стое Те́ло Твое́,/ плащани́цею чи́стою обви́в и воня́ми,// во гро́бе но́ве покры́в положи́. Егда́ снизше́л еси́ к сме́рти, Животе́ Безсме́ртный,/ тогда́ ад умертви́л еси́ блиста́нием Божества́./ Егда́ же и уме́ршия от преиспо́дних воскреси́л еси́,/ вся Си́лы Небе́сныя взыва́ху:// Жизнода́вче, Христе́ Бо́же наш, сла́ва Тебе́. Мироно́сицам жена́м при гро́бе предста́в, А́нгел вопия́ше:/ ми́ра ме́ртвым суть прили́чна,// Христо́с же истле́ния яви́ся чуждь.

Кондак Великой Субботы, глас 6:

Бе́здну заключи́вый мертв зри́тся,/ и сми́рною и плащани́цею обви́вся,/ во гро́бе полага́ется, я́ко сме́ртный, Безсме́ртный,/ жены́ же приидо́ша пома́зати Его́ ми́ром,/ пла́чущия го́рько и вопию́щия:/ сия́ суббо́та есть преблагослове́нная,// в не́йже Христо́с усну́в, воскре́снет тридне́вен.

Вместо Херувимской песни поем тропарь, глас 8:

Да молчи́т вся́кая плоть челове́ча, и да стои́т со стра́хом и тре́петом, и ничто́же земно́е в себе́ да помышля́ет: Царь бо ца́рствующих и Господь госпо́дствующих прихо́дит закла́тися и да́тися в снедь ве́рным. Предхо́дят же Сему́ ли́цы а́нгельстии со вся́ким Нача́лом и Вла́стию, многоочи́тии Херуви́ми, и шестокрила́тии Серафи́ми, ли́ца закрыва́юще, и вопию́ще песнь: Аллилу́ия, аллилу́ия, аллилу́ия.

Тропарь Благовещения, глас 4:

Днесь спасе́ния на́шего глави́зна/ и е́же от ве́ка та́инства явле́ние:/ Сын Бо́жий Сын Де́вы быва́ет,/ и Гаврии́л благода́ть благовеству́ет./ Те́мже и мы с ним Богоро́дице возопии́м:/ ра́дуйся, Благода́тная,// Госпо́дь с Тобо́ю.

Кондак Благовещения, глас 8:

Взбра́нной Воево́де победи́тельная,/ я́ко изба́вльшеся от злых,/ благода́рственная воспису́ем Ти, раби́ Твои́, Богоро́дице,/ но, я́ко иму́щая держа́ву непобеди́мую,/ от вся́ких нас бед свободи́, да зове́м Ти:// ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.

Величание:

Арха́нгельский глас/ вопие́м Ти, Чи́стая:/ ра́дуйся,/ Благода́тная,// Госпо́дь с Тобо́ю.

Задостойник, глас 6:

Не рыда́й Мене́, Ма́ти, зря́щи во гро́бе, Его́же во чре́ве без се́мене зачала́ еси́ Сы́на: воста́ну бо и просла́влюся и вознесу́ со сла́вою, непреста́нно я́ко Бог, ве́рою и любо́вию Тя велича́ющия.
 
***
 
Царица Небесная Дева Мария имела особый благодатный дар от Бога – на Ней не было греха. Она явила Собой чистый престол, вместилище Божества. И когда Ей выпал суровый крест – разделять со Своим Сыном все тяготы Его служения, быть очевидицей страшных мучений и самой крестной смерти, тогда весь тот дар, который Бог излил на Пресвятую Деву, соединенный с Ее собственными усилиями, терпением, кротостью, любовью, чистотой, привел к тому, что Она по кончине Своей была восхищена в Божие Царство и ныне предстоит Богу, молясь о роде человеческом. Мы обращаемся к Царице Небесной как к матери – как к матери Церкви, как к матери всех верующих, мы приносим Ей свои молитвы, мы разделяем с Ней свою скорбь и свою радость, подобно тому, как мы разделяем это с самыми близкими людьми, но знаем, что ближе матери никого нет.
 
 
Источник: https://calendar.rop.ru/?idd=97